اگر شما یکی از فعالین حوزه کامپیوتر و الکترونیک باشید، حتماً از برگزاری رویداد الکامپ خبر دارید؛ اما اگر صرفا علاقهمند به این حوزه باشید، حتماً زمزمههایی در مورد نمایشگاه الکامپ شنیدهاید. در هر صورت در ادامه قصد داریم ضمن ارائه یک تعریف کلی از رویداد الکامپ، تاریخ، زمان و مکان برگزاری آن را علام کرده و به بررسی گزارش نمایشگاه الکامپ و آمار نمایشگاه الکامپ، قبل از برگزاری آن بپردازیم. اما قبل از پرداختن به تعریف الکامپ، جالب است بدانید که الکامپ پس از نمایشگاههای صنعت تهران، نفت و گاز و فرش، به عنوان چهارمین نمایشگاه بزرگ کشور شناخته میشود؛ پس این نمایشگاه برای کسبوکارهای مختلف جایگاه ویژهای دارد. امید است این رویداد در سالهای آتی بتواند به رتبههای بالاتری دست پیدا کرده و در صدر نمایشگاههای کشور قرار بگیرد!
الکامپ چیست؟
الکامپ «Elecomp» مخفف عبارت «Electronics, Computer & E-Commerce» که به معنای «نمایشگاه بینالمللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک» است و بهصورت سالانه برگزار میشود. اولین برگزاری این رویداد به سال ۱۳۶۹ در کشورمان برمیگردد. رویداد الکامپ در ابتدا همراه با محصولات و ایدههای برق و مخابرات برگزار میشد؛ اما از سال ۱۳۷۹ به بعد، رویدادهای مربوط به مخابرات تحت عنوان تلکام بهصورت جداگانه برگزار شده و رویدادهای برق هم از آن مستقل شدند. به این ترتیب، امروزه در نمایشگاه الکامپ، صرفاً ایدههای مربوط به کامیپوتر و الکترونیک به نمایش گذاشته میشود. در وصف بیشتر رویداد تلکامپ میتوان گفت:
۱) تا سال ۱۳۷۹، نمایشگاه الکامپ هیچ روند مشخصی نداشت؛ اما از آن سال به بعد بهصورت منظم هرساله در کشور برگزار شد.
۲) در نمایشگاه الکامپ، علاوه بر شرکتهای داخلی، شرکتهای خارجی فعال در حوزه کامپیوتر و الکترونیک حضور دارند. به طوریکه در سال ۱۳۸۰ از ۴۰۰ شرکتی که در این رویداد حضور داشتند، ۸۰ تا از آنها به پروژههای خارجی اختصاص داشت.
۳) تا به امروز ۲۵ دوره از نمایشگاه الکامپ در کشور برگزار شده است که رویداد ۲۶ آن در مرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.
۴) تاریخ دقیق برگزاری نمایشگاه الکامپ در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۱ تا ۱۴ مردادماه، برابر با دوم تا پنجم آگوست ۲۰۲۲ میلادی از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران خواهد بود.
با توجه به توضیحات فوق، حالا به خوبی میدانید که منظور از نمایشگاه الکامپ چیست. همچنین از تاریخ دقیق برگزاری این رویداد، زمان بازدید و مکان برگزاری آن نیز باخبر شدید. حالا وقت آن است که به سراغ دلیل اهمیت این رویداد و سپس آمار و گزارشات آن برویم.
دلیل اهمیت رویداد الکامپ چیست؟
نمایشگاه الکامپ بستری برای معرفی و همچنین عرضه محصولات و خدمات افراد و شرکتهایی است که در صنعت الکترونیک و کامپیوتر فعالیت دارند. با توجه به این که چند سالی است که کشورمان در زمینه الکترونیک و همچنین استفاده از فناوریهای مبتنی بر تجارت الکترونیک با پیشرفتهای زیادی روبهرو بوده، نمایشگاه الکامپ در راستای ارتقای این پیشرفت، هر ساله با رویکرد خاص استفاده از فناوری در زندگی برگزار میشود. میتوان گفت که نمایشگاه الکامپ، بهترین جایگاه برای معرفی محصولات جدید فناوری و تکنولوژی در کشورمان است.
در این رویداد، فرصت و شرایط ملاقات و برگزاری جلسات بین عرضهکنندگان و بازدیدکنندگان فناوریهای نوین مبتنیبر کامپیوتر و الکترونیک از سراسر ایران با شرکتهای خارجی فعال در این حوزه فراهم میشود. در واقع، بسیاری از فعالان حوزه فناوری میتوانند در این نمایشگاه، محصولات، خدمات و ایدههای خود را معرفی کرده و برای آن مشتری یا مخاطب پیدا کنند؛ بنابراین از اهمیت بالایی برخوردار است!
چرا در الکامپ دیده نمیشویم؟
تا این بخش از مطلب به ماهیت و اهمیت الکامپ برای سایر کسبوکارها پرداختهایم. اگر شما هم از شرکتکنندگان الکامپ باشید حتما میدانید که شرکتهای بسیار زیادی در این نمایشگاه حضور دارند. اکثر برندهای بزرگی که در الکامپ شرکت میکنند از تیمهای مختلفی برای تبلیغات، جذب مخاطب و سرمایهگذار کمک میگیرند. اما گاهی پیش میآید که برای مثال برند بزرگی مانند همراه اول در الکامپ آنطور که باید دیده نمیشود و مخاطب جذب نمیکند. به نظر شما دلیل این اتفاق چیست؟ چه اتفاقی میافتد که یک شرکت با هزینه زیادی که در الکامپ برای تبلیغات صرف کرده است بازهم دیده نمیشود؟ پاسخ این سوال چندان هم دشوار نیست. بسیاری از برندهایی که همیشه در الکامپ موفق بودهاند یک نکته مهم را همیشه مد نظر قرار دادهاند، آنهم مدیریت شبکه اجتماعی و بررسی نظرات مردم درباره الکامپ است.
از چندماه قبل از برگزاری نمایشگاه الکامپ شرکتهای مختلف، تحلیلگران نمایشگاهها و مردم به اشتراکگذاری تجارب خود در الکامپ سالهای گذشته، تحلیل برندهای مختلف در این یک سال و پیشبینیهایی که درباره الکامپ امسال دارند میپردازند. جمعآوری این تحلیلها از شبکههای اجتماعی و وبلاگهای مختلف کار سادهای نیست؛ اما پلتفرمهای مختلفی مانند پارس سوشالبهوجود آمدهاند که با انتشار اخبار لحظهای درباره الکامپ میتوانند مسیر درست را به کسبوکار شما را برای موفقیت در نمایشگاه الکامپ نشان دهند.
محتواهای منتشر شده درباره الکامپ، آمار کل محتواهای منتشر شده، روند تولید محتوا بر اساس ساعت، منابعی که بیشترین مطلب را درباره الکامپ منتشر کردند، ابر هشتگ ها و … و.. از جمله مواردی هستند که میتوان در پارس سوشالمشاهده کرد. احتمالا عنوان مواردی که گفتیم گویای اطلاعاتی که به ما میدهند است؛ اما ابر هشتگ کمی متفاوت و جدید بوده و ممکن است تا امروز با آن برخورد نکرده باشیم. این ابر برای روابط عمومی قرار داده شده است فراوانی هشتگهای استفاده شده در شبکه های اجتماعی مختلف پیرامون موضوع مورد نظر ما را نشان میدهد.
شما با دیدن این گزارش و ابر هشتگ میتوانید بفهمید کدام برندها و موضوعات در الکامپ بیشتر مورد توجه بودند و نظر باقی شرکتکنندهها درباره آنها چه بوده است.
گزارش نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱
گزارش نمایشگاه الکامپ و آمار نمایشگاه الکامپ سال ۱۴۰۱، باید پس از برگزاری این رویداد ارائه شود. اما مواردی که در اینجا به عنوان گزارش نمایشگاه الکامپ ارائه میشود، گزارشهایی است که تا به این لحظه در مورد چگونگی برگزاری این رویداد در دسترس قرار گرفته است و جزئیات آن به این قرار است:
۱) ثبتنام بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ در سال ۱۴۰۱ از تاریخ شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده است که تا ۴ تیرماه ادامه داشت. جالب است بدانید که در همان روز اول ثبتنام، بیش از ۲۰۰ شرکت برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کردهاند.
۲) نمایشگاه الکامپ توسط سازمان نظام صنفی رایانهای تهران برگزار میشود.
۳) در بخشهای اصلی نمایشگاه الکامپ سال ۱۴۰۱، شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مجموعههای دانشبنیان، استارتآپها، اپراتورهای ارتباطی، دستگاههای دولتی و اجرایی کشور و همچنین تیمها و گروههای فعال در حوزه کامپیوتر و الکترونیک حضور خواهند داشت.
۴) از جمله بخشهای متنوع این نمایشگاه میتوان واحدهای «الکام استارز»، «الکام پیچ»، «الکام تاکز»، «الکام جابز»، «تینو استارز»، «توان تک»، «آوردگاه سرمایه» و «اتاق شتاب» را نام برد که پذیرای حضور پرشور جوانان خلاق و شرکتهای نوآور در حوزه کامپیوتر و الکترونیک خواهند بود.
۵) مساحت تقریبی محل برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران در سال ۱۴۰۱، حدود ٢۵٠٠٠ مترمربع خواهد بود.
۶) غرفههای داخل سالن نمایشگاه الکامپ شامل غرفههای سرپوشیده با تجهیزات (پیش ساخته) و بدون تجهیزات (خودساز) است.
۷) حداقل متراژ غرفههای پیش ساخته نمایشگاه الکامپ برای بخش ریالی و ارزی، برابر با ۱۲ مترمربع است. این مقدار برای غرفههای خودساز بخش ریالی نیز حدود ۳۶ مترمربع و همچنین برای بخش ارزی نیز ۱۲ مترمربع در نظر گرفته شده است. البته متراژ غرفههای فضای باز را حدود ۳۰ مترمربع اعلام کردهاند.
۸) اصلیترین هدف نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ به توانمند سازی نیروی انسانی فعال در حوزه کامپیوتر و الکترونیک و هدایت آنها به سمت مشاغل مرتبط اختصاص دارد.
موارد فوق، برخی از اصلیترین گزارشها و آمار نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ هستند که گزارشات تکمیلی آن پس از برگزاری رویداد منتشر میشود. در ادامه به بررسی موضوعاتی میپردازیم که الکامپ ۱۴۰۱ آنها را پوشش میدهد.
موضوعات قابل ارائه در نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱
اگرچه موضوعات کلی نمایشگاه الکامپ در سال جاری با تغییراتی همراه بوده است، اما موضوعات اصلی که این رویداد در سال ۱۴۰۱ پوشش داده است، به این قرار هستند:
۱) بانکداری الکترونیک
۲) تجارت الکترونیک
۳) دولت الکترونیک
۴) نرمافزار و سختافزار
۵) امنیت
۶) شبکه
۷) ارتباطات
۸) هوش مصنوعی
۹) قطعات و تجهیزات موبایل
۱۰) اینترنت
۱۱) پایگاه داده
۱۲) سیستمهای هوشمند
۱۳) ماشین آلات و تجهیزات اداری
۱۴) رباتیک
۱۵) اپراتورها
۱۶) تجهیزات دیجیتال پرتابل
۱۷) تجهیزات سمعی بصری
۱۸) رسانه و سرگرمی
۱۹) آموزش و مشاوره
۲۰) راهکاریابی
با توجه به موضوعات فوق، میتوان گفت که طیف گستردهای از افراد میتوانند با ایدههای مختلف در این رویداد شرکت کرده و نتایج مطلوبی را دریافت نمایند. طبیعتاً حضور گسترده در یکی از بزرگترین نمایشگاههای کشور میتواند نویدبخش فعالان حوزه فناوری باشد.
کدام اصناف و شرکتها در الکامپ ۱۴۰۱ حضور خواهند داشت؟
ممکن است این سؤال برای شما پیش آمده باشد که کدام شرکتها و کسبوکارها میتوانند در نمایشگاه الکامپ سال ۱۴۰۱ شرکت کنند. در پاسخ به این سؤال میتوان موارد زیر را نام برد:
۱) شرکتهای خدمات کامپیوتری
۲) شرکتهای فناوری اطلاعات (IT) و متخصصین این حوزه
۳) تولیدکنندگان محصولات الکترونیک
۴) عمده فروشان کامپیوتر و صنایع مربوطه
۵) تولیدکنندگان و فروشندگان کامپیوتر و سایر خدمات مرتبط با آن
۶) فعالان حوزه دولت الکترونیک
۷) فعالان حوزه ماشینآلات و تجهیزات اداری
۸) شرکتهای بیمه و شرکتهای حقوقی (به منظور برقراری ارتباط با اصناف فعال در حوزه فناوری)
نمایشگاه الکامپ به منظور اشاعه فرهنگ تکنولوژی در زندگی مردم و همچنین جهت ارتقا سطح دانش افراد جامعه برگزار میشود. لازم به ذکر است که حضور شرکتهای ایرانی و خارجی فعال در حوزه کامپیوتر و الکترونیک میتواند برموفقیت این رویداد بیفزاید.
جمعآوری آمار نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱ در رسانههای اجتماعی توسط دیتاک
پارس سوشال«Dataak» یک شرکت دانشبنیان است که خدمات و ابزارهای سوشال لیسنینگ و سوشال مونیتورینگ رسانههای اجتماعی را ارائه کرده است. بازتاب ابزارهای پارس سوشالدر رصد کردن اطلاعات الکامپ تا به این لحظه به این قرار بوده است:
۱) نمایشگاه الکامپ در توئیتر:
به نظر میرسد تاریخ برگزاری بیست و ششمین رویداد الکامپ در کشور مصادف با روزهای اول ماه محرم (چهارم تا هفتم محرم) در کشورمان است. این موضوع سبب شده تا سازمان نصر نسبت به تغییر زمان برگزاری این رویداد اطلاعیههایی را منتشر کند که سبب واکنش کاربران در رسانه اجتماعی توئیتر شده است. البته سازمان نصر اعلام کرده که تصمیم نهایی تعیین زمان برگزاری این رویداد با وزارت صنعت است. برخی دیگر از کاربران توئیتر نیز نسبت به برگزاری بیست و ششمین دوره این نمایشگاه، اظهار خرسندی کردهاند. اما عدهای هم از همان ابتدا زمان برگزاری آن را «بد» و «نامناسب» قلمداد کرده بودند. عدهای هم از وب سایت رسمی الکامپ در کشور و سرویسدهی محدود آن انتقاد داشتند.
۲) نمایشگاه الکامپ در اینستاگرام:
بیشتر شرکتهای حوزه فناوری که در اینستاگرام فعالیت دارند، اعلام کردهاند که در الکامپ حضور خواهند داشت. همچنین کاربران نسبت به ابزارهای اینترنت ملی در این نمایشگاه واکنشهای مثبت و منفی نشان دادهاند که بیشتر واکنشها در این باره منفی است.
۳) نمایشگاه الکامپ در تلگرام:
در تلگرام، گروهها و کانالهایی حول محور گروههای معماری داوطلب حضور در الکامپ تشکیل شده که به معرفی خود و برندشان پرداختهاند. در واقع بیشتر این برندها، تلگرام را بستر مناسبی برای اشترامگذاری خدمات خود با مخاطبینشان یافتهاند.
خیلیها الکامپهای برگزار شده در سالهای قبل را نقطه عطف زندگی خود دانستهاند؛ اما عدهای هم صرفاً برای دیدن محصولات جدید و آگاهی از فناوریهای نوین نسبت به برگزاری الکامپ ۱۴۰۱ رغبت نشان دادهاند. اما چیزی که اهمیت دارد این است که نمایشگاه الکامپ، اگرچه یکی از اصلیترین و بزرگترین نمایشگاههای کشور است، اما آنچنان که باید در مورد برگزاری آن برنامهریزی دقیقی صورت نگرفته است. از این رو، با وجود رزرو شدن تمام غرفههای این نمایشگاه توسط داوطلبان، اما سروصدای چندانی در فضای مجازی به پا نکرده است. انگار همه منتظر هستند تا ببینید بعد از برگزاری الکامپ چه حرفهایی برای گفتن خواهد بود!!!!
منابع:
نمایشگاه بین المللی الکامپ: بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ ۱۴۰۱
http://iran-elecomp.com/News251.html
https://www.namayeshgahha.ir/elcamp/
برای درخواست دموی سامانه پارس سوشالبه بخش ارتباط با ما مراجعه کنید.